Laadpaal aanvragen

Elektrische auto gekocht en geen eigen parkeerterrein? Vraag een openbaar oplaadpunt aan voor bij u in de buurt.

Vraag een laadpaal aan

Bekijk alle oplaadpunten

Veelgestelde vragen

Hieronder treft u een overzicht van veelgestelde vragen. 

De laadpalen in uw omgeving kunt u via verschillende manieren vinden, bijvoorbeeld via http://laadjeauto.nl/oplaadpunten, http://www.oplaadpalen.nl of via de app van uw laaddienstverlener.

Ons streven is dat de oplaadpalen maximaal worden gebruikt. Via Social Charging App kunnen gebruikers van elektrische voertuigen met elkaar communiceren en een laadpaal delen.    
Kijk voor meer informatie op http://www.social-charging.com.


Op de oplaadpaal staat een storingsnummer VAN engie dat u kunt bellen. Vermeld het nummer van de paal en eventueel wat het probleem is.

Wat er aan de hand zou kunnen zijn: de oplaadpas is te snel langs de kaartlezer gehaald. Het duurt enkele seconden om de kaart uit te lezen en te controleren, als de pas te snel langs de lezer gehaald wordt, gaat dit soms mis.

Werkt ook dit niet en geeft het oplaadpunt een foutmelding , dan kan de aanbieder het oplaadpunt op afstand proberen te activeren. Bel hiervoor het storingsnummer op het oplaadpunt. Mocht dat niet werken, dan is er waarschijnlijk een storing in de datacommunicatieverbinding en kunnen zij een monteur bij het oplaadpunt langs sturen.

Mocht u onverhoopt niet goed geholpen worden, mail dan uw klacht naar info@rotterdamelektrisch.nl


  1. U vraagt een oplaadpas aan bij Engie, uw autodealer of een willekeurige dienstverlener van elektrisch vervoer;
  2. Met uw oplaadpas kunt u uw elektrische voertuig opladen bij elk openbaar oplaadpunt in uw gemeente en bij andere openbare oplaadpunten in Nederland;
  3. U houdt de oplaadpas voor het scanoog van het oplaadpunt en volgt de instructies. Het schermpje geeft aan dat u het oplaadsnoer kunt aansluiten op het stopcontact van het oplaadpunt. Nadat de stekker is vergrendeld verschijnt op het schermpje de tekst 'opladen bezig'. 



Nee. Met uw oplaadpas kunt u de klep in de oplaadpaal openen om uw stekker erin te steken.

Als u de stekker van uw oplaadsnoer in het stopcontact steekt, wordt de stekker vergrendeld. Het opladen begint niet voordat de stekker is vergrendeld.

Om de stekker weer te verwijderen uit de oplaadpaal, moet deze eerst ontgrendeld worden met de oplaadpas.


Elk openbaar oplaadpunt is voor iedereen beschikbaar, maar als er een auto staat te laden is de stekker vergrendeld.

Alleen de eigenaar van de auto kan dan de klep openen door middel van zijn oplaadpas en de stekker ontgrendelen.

Momenteel levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de laadpalen op straat. U kunt met ENGIE contact opnemen via

ev.mrdh.nl@engie.com of 0883692914


Nee, alle oplaadpunten die in de openbare ruimte worden geplaatst zijn voor iedereen te gebruiken.


Ja, indien u  een koop- of een leasecontract heeft dat u kunt overleggen, kunt u een laadpaal aanvragen. U dient wel de vraag  'Ik ben in het bezit van een elektrisch voertuig' aan te kruisen. U bent immers juridisch eigenaar van een elektrisch voertuig. Ook al wordt uw auto op een later tijdstip afgeleverd.

Ja, u kunt middels het contactformulier een tweede parkeervak bij een reeds bestaande laadpaal aanvragen. ENGIE beoordeelt op basis van het huidige gebruik of dit nodig is.

Het is mogelijk dat de laadpaal wordt weggehaald of verplaatst wanneer blijkt dat er minder dan 2000 kWh wordt geladen op jaarbasis.

Voor elektrische auto’s die in een betaald parkeergebied of in een parkeergarage opladen, moet parkeergeld betaald worden. Voor het parkeren in een betaald parkeergebied gelden dezelfde regels als voor gewone auto's.    
Bij de nieuw geplaatste laadpalen betaal je € 0,26ct per kWh exclusief BTW. Bij de oudere palen (vorige concessie) betaal je € 0,28ct per kWh exclusief BTW. Wanneer je gebruik maakt van een ENGIE laadpas betaal je geen extra kosten aan een serviceprovider. Bij andere laaddienstverleners kun je ook met een ander tarief betalen al naar gelang je abonnement.






Om  aanspraak te kunnen maken op een oplaadpunt in de nabijheid van uw woon- of werkplek wordt een aantal voorwaarden gesteld:

  • U woont of werkt in de gemeente waarin u een laadpaal aanvraagt. 

  • U heeft geen eigen parkeerterrein.

  • Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u nog gebruik van kunt maken.

  • U bezit (of heeft een aankoop/leasecontract) over een volledig elektrisch  of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

  • U bent in bezit van een parkeervergunning, indien de locatie waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is.   

  • U rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2000 kWh geladen stroom per jaar). Let op! Het is mogelijk dat bij een gebruik van minder dan 2000 kWh p/jaar de laadpaal verplaatst of verwijderd kan worden.

Als gebruiker van een elektrische auto mag u met een oplaadpas gebruik maken van de (semi) openbare oplaadpunten in de buitenruimte, parkeergarages en P+R terreinen. 

U krijgt bij uw aanvraag voor een laadpaal een laadpas aangeboden van ENGIE. Met deze laadpas kunt op de nieuw geplaatste laadpalen laden voor €0,26ct per kWh exclusief BTW. U kunt ook een pas aanvragen via andere exploitanten. Engie heeft geen invloed op de opslag die andere exploitanten bovenop de €0,26ct per kWh doorberekenen.


De oplaadpassen van elektrisch vervoerproviders in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel), dat betekent dat je met elke pas bij elk (semi)openbaar (gewoon) oplaadpunt kunt laden. Lukt het niet, neem dan contact op met de aanbieder van uw oplaadpas. Dit geldt niet voor snellaadpunten. Hiervoor kunt u afzonderlijke abonnementen afsluiten bij de verschillende aanbieders.    

Snelladen staat op dit moment nog los van uw oplaadabonnement. U heeft hiervoor dus een andere pas nodig. 

Een openbaar toegankelijk oplaadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De oplaadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het betreffende bedrijf/instelling. 

We gaan voor de landelijke standaard op het gebied van elektrisch laden: het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse oplaadpunten.

Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (shuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol. 

Voor informatie over schoon rijden en waarom wij elektrisch rijden zo belangrijk vinden, kunt u vinden op:
de  gezondere lucht site van de gemeente Rotterdam.



Elektrische voertuigen zijn schoon, stil en zuinig. Door elektrisch vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en daardoor de leefbaarheid in de regio.    

Absoluut, dat is een van de voorwaarden die we aan ENGIE stellen.


Het gebruik van groene energie (met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland) is verplicht. 

Voldoende aanbod van (semi)openbare oplaadpunten cruciaal is voor de verdere ontwikkeling van de markt voor elektrische voertuigen. Het is voor de commerciële partijen nu nog moeilijk om oplaadpunten commercieel te exploiteren. Zonder oplaadpunten in de openbare ruimte is het voor geïnteresseerden niet aantrekkelijk om tot aanschaf van een elektrisch voertuig over te gaan. In de toekomst verwachten we dat de markt het steeds meer naar zich toe zal trekken.

Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het oplaadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten staat. Als de kabel wordt aangesloten, vergrendelt eerst de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat het stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

Momenteel levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de laadpalen op straat.

Na het invullen van het contactformulier zal ENGIE contact met u opnemen.

U kunt ook zelf  met ENGIE contact opnemen via ev.mrdh.nl@engie.com of 0883692914